A Nagy Narancssárga Testvér

2011.02.12. 15:14

Forrás: Index

1929-ben a Nagy Gazdasági Világválság, most meg a hitelválság megmutatta, hogy a tiszta, száz százalékos szabadpiac egy idő után beomlasztja magát, az államnak, vagy a józanabbul működő nagyvállalatoknak részt kéne venni a piac szabályozásában. A kommunizmus '89-'90-es bukása után az is egyértelművé vált, hogy a piac igényeire fittyet hányó, vak tervgazdaság ha lehet, még rosszabb, mint az évszázadonként egy komoly válságot okozó korlátlan szabadpiac.

A 21. század elejére eljutottunk már agyilag addig, hogy értsük, hogy a piacot túlszabályozni nem célszerű, az ésszerűségig belenyúlni viszont ajánlott. Ezért vannak gazdasági blokkjai a kormányoknak,  ezért van állami tulajdon a magán mellett, ugyanakkor a piac szabadságát szem előtt tartva lett elválasztva a jegybank és a pénzügyi ellenőrző testület(ek) a kormánytól.

Viszont vannak itt apróbb problémák. Először is az, hogy magyar állami vállalatok a korrupció, a pazarlás, és a rosszul végzett munka szimbólumai. Ugyan most leváltották a vezetőséget, de garanciánk nincs arra, hogy nem ugyanolyan korrupt semmirekellőket kaptunk, mint eddig. Abban biztosak lehetünk, hogy a magyar állami tulajdon eddig  nagyrészt komoly piaci kudarc, tehát a magyar állam vállalati jelenléte a piacon nem az országot szolgálta, hanem inkább az aktuálpolitikának simulók meggazdagodását.

A másik problémánk az, hogy 2010-ben egy olyan 2/3-ot sikerült kormányra csúsztatni, amely megválasztása után józan retorikát a kukába dobta, és szinte minden problémáért az elmúlt 8 évben kormányzókat (némileg jogosan) vagy a piacot (kevésbé jogosan) teszi felelőssé. Nézzük csak meg! Kijelentik, hogy szar a magyar nyugdíjrendszer, nem bírják fenntartani, na és ki a felelős?

A nyugdíjpénztárak, és az MSZP. Ugyan, mit gondoltunk, ki más?

Nem ám az, hogy az állam 800 ezer rokkantnyugdíjast tart el, és nyílt titok, hogy ebből 600-700 ezer nem feltétlenül szorulna rá. Ááá, még véletlen sem az a probléma, hogy ezernyi kiskapu van a korai nyugdíjra, meg az állami pénzen luxusnyugdíjba ment vezetők sem okoznak semmi gondot. Nem, a kormány szerint csak a magánszférával lehet a baj, az ő házuk táján nincs mit söprögetni. Rögtön jött is Selmeczi (na, rá majd egy másik bejegyzésben visszatérek) a nyugdíjpénztárak átvilágításával, mert ugye ott biztos olyan szörnyű visszaélések lesznek, hogy jujj.

Még fel sem eszméltünk ebből a politikailag erősen motivált döntésből, máris azt látjuk, hogy a pénztárak ellenőrzésének címén a kormány ellenőrző szervei bank- és fizetési titkokba is gond nélkül betekintést nyerhetnek.

Természetesen, kizárólag az állampolgárok érdekében teszik mindezt.

És így jutottunk el addig az álszent érvelésig, hogy a kormány (a Fidesz) innentől kezdve megvédi az embereket a gonosz bankoktól, és a szörnyű energiacégektől. Ezt úgy teszik meg, hogy figyelik a fizetéseket (!) a bankokat, és az energiaszolgáltatókat.

Hozzátenném, a bankokat és az állampolgárok fizetését már figyeli valaki. A bankokat a PSZÁF, a fizetéseket meg az APEH. A probléma csak az, hogy ezek független szervezetek, ugyan az államhoz tartoznak, de Viktor, és a gang nem irányíthatja őket közvetlenül, na ezért kell a Fidesznek saját kis monitoring rendszer. Hogy a pártkatonák is beleszólhassanak a dolgok hogyanjába. Nehogy már csak a kinevezett hatóságok vizsgálgassák a pénz és az energiaárak világát, nyúlhasson már bele a Párt is.

És ez a legrosszabb mód, ahogy egy gazdaságba be lehet avatkozni. Ne higgyük azt, hogy ezek a monitoring bizottságok olyanok lesznek, mint a PSZÁF! Ezek bizony politikailag motivált testületek lesznek, akik úgy szólnak bele a gazdaságba, ahogy azt eddig a Fidesz Matolcsy-Selmeczi-Kósa szekciójától megszokhattuk: mindenféle tudás, vagy háttérismeret nélkül, dilettánsként, kizárólag a pártukázt ismételgetve, az Vezér parancsára mozdulva.

A nép megvédése, az csak púder. Ezek a bizottságok bűnöst mennek keresni. Az addig rendben van, hogy nem kevés bank megérdemelné a bírságot, sőt, némely fejes a bíróságot is, de a gondolattól is rosszul vagyok, ha arra gondolok, hogy az egész bankszakmára rászabadul a Fidesz előítélettel teli, tőkeellenes, dilettáns politikusainak egy válogatott csoportja, akik minden kő alatt gonosz, átverésen gazdagodó bankárt keresnek.

Mégis hogyan mozdulhat egy ország olyan irányba, hogy a korrekt üzletmenet jogos igényén túllépve még tele is köpködje a saját bankszféráját? Az,  hogy külön adóztatják, a szektort, moratóriumot hirdettek áprilisig, és dolgoznak a devizahitelesek önkormányzati megsegítésén, az épp elég, a bankok felügyeletét meg a PSZÁF-ra kéne hagyni. Komolyan azt hiszi valaki egy percig is, hogy egy amatőrökből álló plusz testület belekontárkodása bármit is segíthet?

Az a szöveg, hogy itt a költségek áthárítását akarják akadályozni, meg az a nonsense, ami világosan megmutatja, hogy ezeknek az embereknek közük nincs a gazdasághoz. Egy szabad piacon ugyanis nincs az az állami szerv, ami megmondhatná, hogy egy szolgáltatást pontosan mennyiért szabad árulni, és hogy mit lehet az árba beépíteni. (Persze extrém ellenpéldák vannak, pl.: THM plafon.)

Végezetül megjegyezném, hogy mennyire rühellem, amikor ilyen-olyan emberek diktatúrát kiabálnak, csak azért, mert nem tetszik nekik az éppen aktuális kormány. Mondom ezt úgy, hogy a 2006-os események idején én is tettem ehhez hasonló kijelentéseket.

Viszont felteszem a kérdést, hogy most, 2011-ben mégis, mit lehet mondani egy olyan pártról, amely ilyen nyilvánvalóan, és ilyen üres jelszavakat durrogtatva akarja az irányítása alá vonni a gazdaság és a társadalom minden területét?

A bejegyzés trackback címe:

https://szajtepo.blog.hu/api/trackback/id/tr972656039

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

TaTa86. · http://archiregnum.blog.hu 2011.02.12. 17:17:11

Bizony egyetértek. (Mondjuk hozzátenném, hogy a rokikat, már elkezdték felülvizsgálni, de ez nyilván nem egyik évről a másikra megy.... )

Ez a megvédés pedig annyira maffiaszöveg, hogy nemcsak kilóg a lóláb, de nyerít is.

stoic79 · http://liberatorium.blog.hu 2011.02.12. 18:40:31

"... most meg a hitelválság megmutatta, hogy a tiszta, száz százalékos szabadpiac egy idő után beomlasztja magát ..." Az alábbi cikkben pont amellett érvelnek, hogy a válság állami intervenció miatt jött létre:

blog.mises.org/10239/the-housing-boom-and-bust/

"... a kormány (a Fidesz) innentől kezdve megvédi az embereket a gonosz bankoktól ..."
Bár a történelem sosem volt az erősségem, de emlékeim szerint rengeteg politikus érvelt már úgy törvény mellett, hogy ez azért van, mert a "népet meg kell védeni a ...-tól" (... helyére bármi beírható). Valaki tudna példát mondani olyan törvényre a történelemből, amit ilyen érvvel támasztottak alá, és pozitív hatása volt?

stark (a fideszre szavaztam 2010ben) 2011.02.13. 13:25:03

@stoic79: Jó amit írsz, csak az a bibi, hogy - ahogy a cikkben is olvastad - az amerikaiaknál az állami beavatkozás igazából az volt, hogy az állam eldöntötte, hogy kevésbé korlátozza a bankokat. Így történhetett meg az USA-ban, hogy akár 95-100%-ban beterhelhetted hitellel a házadat.

A kormány döntése itt pont a be nem avatkozás volt, a hitelezés teljes szabadsága. Nagy hiba volt.

"Valaki tudna példát mondani olyan törvényre a történelemből, amit ilyen érvvel támasztottak alá, és pozitív hatása volt?"

Na hát ez az! Amikor jönnek a politikusok, hogy a népet meg kell védeni valamitől, akkor utána általában rossz dolog következik. Kérdésedre válaszolva, nem nem emlékszem, hogy valaha is bármi jó kisült volna a nagy népvédelemből.

Erről az egészről egyébként az a mondat jut eszembe, hogy: "Megmentünk titeket, még ha bele döglötök is."

@TaTa86.: Na igen, én magam részéről annak az egynek örülök, hogy legalább a rokkantnyugdíjasokat elkezdték átvizsgálni, mert ugye ott aztán már évek óta tudjuk, hogy nagyon nincsenek rendben a dolgok.

Csak sajnos tényleg évekbe telik mire 800 ezer ember jogosultságát újraértékelik...

stoic79 · http://liberatorium.blog.hu 2011.02.13. 17:35:07

@stark:
"... az amerikaiaknál az állami beavatkozás igazából az volt, hogy az állam eldöntötte, hogy kevésbé korlátozza a bankokat. Így történhetett meg az USA-ban, hogy akár 95-100%-ban beterhelhetted hitellel a házadat."
De ez pont az intervenció következménye. Ugyanis mi történt? Az állam szerette volna, ha minél többen jutnak olcsón lakáshoz (ezt akár szavazatvásárlásnak is lehetne nevezni), értelemszerűen ez azt jelentette, hogy a szegények kedvezőbb hiteleket kaphassanak. Mivel az USA-ban a direkt szociális támogatás nem népszerű (különösen a Bush kormány szavazóbázisában), ezért két módszert lkalmaztak. Az egyik informális: a bankokat azzal fenyegették meg, hogy diszkrimináció miatt beperlik őket ("a szegényeknek is joga van lakáshoz jutni"). A másik - szerintem ez a súlyosabb - formális: a két nagy ügynökséget (Fannie Mae és Freddie Mac) arra kötelezték, hogy olcsón vállalja át a hiteleket (ezek mellesleg félig állami cégek). Amit írtál, az már a következmény: a bank olyan szabályokat hozott (pl. nulla önrész), amivel ezekhez a szabályokhoz alkalmazkodott. Fordítva: ha nem lett volna piaci szabályozás, akkor lehet, hogy van olyan bank, ami olyan szabályokat hoz, mint amit leírtál, csak az hamar csődbe megy. Így viszont pont a szabályozás miatt ezek a bankok nemhogy nem mentek csődbe, de versenyelőnyhöz jutottak.

stark (a fideszre szavaztam 2010ben) 2011.02.14. 08:48:33

@stoic79: Jogos, igazából ez tipikusan annak a példája, hogy hogyan lehet rosszul belenyúlni a piaci folyamatokba. Gondolom ebben a folyamatban szerepet játszhatott az esélyegyenlőség katasztrofális félreértelmezése.

stark (a fideszre szavaztam 2010ben) 2011.02.15. 11:16:40

@TaTa86.: Igazad van. Ha úgy számoljuk, hogy naponta 50 rokkantnyugdíjast elbírálnak, és hétvégén is dolgoznak, akkor is 11 év, mire mind a 800.000-en végigmegy egy bizottság. Ha ennél gyorsabban meglesz, akkor vagy nagyon nagy bizottságról van szó, vagy nagyon felületesen dolgozóról...

stoic79 · http://liberatorium.blog.hu 2011.02.18. 11:37:38

Félig OFF: akkor a legabszurdabb a "védjük meg az embereket" szlogen, ha ez pont a kormány egyik döntésének következnényeitől akar megvédeni. Aktuális példa:
"A Fidesz akciócsoportot hoz létre annak érdekében, hogy az új adórendszer miatt ne csökkenjen senkinek a fizetése a versenyszférában - mondta az MR1-Kossuth Rádió reggeli műsorában a Fidesz frakcióvezetője."

Forrás: www.fidesz.hu/index.php?Cikk=158947

stark (a fideszre szavaztam 2010ben) 2011.02.20. 11:40:50

@stoic79: Na igen, ez meg a másik, na meg az meg milyen jogon ígéri meg a kormány, hogy majd ők elintézik, hogy a versenyszféra bért emeljen. Hogy a faszba? Megfenyegetik őket, vagy szépen kérik?
süti beállítások módosítása